söndag, augusti 12, 2007

Surt och gott



Godaste brödet hittills! Det är surt och saftigt, och har en hård god skorpa. Det tog två dagar att baka dock, måste hitta ett sätt att göra ett nästan lika gott bröd på lite kortare tid.

Receptet är Olof Victors ljusa bröd ur boken Bröd, men jag drog ner lite på mjölmängden, ca 10 procent.

Vetesurdegen gjorde jag av min rågsurdeg enligt följande: 50 g rågsurdeg, 200 g vatten och 200 g Manitoba Cream. (Den fick stå över natten.) Bara om man vet om det kan man ana spår av råg i det färdiga brödet.



Efter en natt i kylskåpet.


4 kommentarer:

Andy C. sa...

That looks delicious!!!! Thanks for sharing.

K sa...

Tack för tipset, det ska jag pröva. Jag visste inte att man kunde få fram en vetesur så smidigt. Det kanske blir ännu bättre om man låter den växa ett dygn till?

Martin Johansson sa...

Absolut, ett dygn till kan säkert göra susen, särskilt om man matar den lite emellan. (Kul att du hittat hit!)

Anonym sa...

Vad bra att du har med bilder. Så där såg inte min Olof Victors ljusa bröd ut när de jäste kan jag säga, de blev platta. Tror att jag hade för lite mjöl. Goda blev de trots allt!