lördag, september 08, 2007

Halvmörk favorit



Jag har lärt mig att recept har samma upphovsrättsliga skydd som vilket verk som helst, det får således inte återges utan tillåtelse hur som helst. Därför skriver jag inte ut några recept här. Vem vet, kanske dyker det en dag upp nån slags Pirate Bay för bröd. "Vi på Pirate Bakery har som devis att Bread Wants to Be Free , och delar därför ut ingrediens- och viktangivelser här på vår sajt." Troligen inte.

Det här brödet var från början en Rågarnold från Riddarbageriets bröd, men jag har ändrat så mycket i receptet att jag tycket att det är mitt, och därför tänker jag också dela med mig av det.

Ingredienser:
450 g vatten
15 g jäst
300 g rågsurdeg
10 g ljus sirap
100 g rågmjöl
550 g vetemjöl (helst Manitoba Cream, annars special)
20 g salt

1) Blanda allt utom salt. Kör i degblandare ca 20 minuter.

2) Häll i salt och kör en stund till. Jag brukar köra tills degen blir seg och lite gummiartad.

3) Låt degen vila i 2–3 timmar. Om det är varmt brukar jag ha den en del av tiden i kylen.

4) Dela degen i två bitar och rundriv.

5) Låt jäsa på ca 1 timme under en handuk på bakbordet.

6) Snitta om du vill och så: Skjuts in i ugnen! (220°, ca 40 minuter.)

Jag har en stenskiva som jag bakar på, så jag lägger in bröden direkt på den. Innan jag köpte stenen langade jag in bröden direkt på en het plåt, och det går som smort det med. Obs! Olja inte plåten innan, då blir det rökbomb!

4 kommentarer:

K sa...

Det är ju inte så att proportionerna av ingredienserna är upphovsrättsskyddade, utan snarare texten som beskriver hur man går till väga. Orkar man bara formulera om det så är det fritt fram. Men man bör ju tala om varifrån det kommer. Fin blogg du har!

Johan sa...

Ser gott ut! Det måste jag prova. Hur länge gräddade du och på vilken temperatur? Gjorde du som Hedh brukar rekommendera, dvs börja på 250, sänka efter 5 minuter till 200 och sedan vädra efter 10 och två gånger till under sammanlagt en timme?

Mvh
Johan

Martin Johansson sa...

Johan: Just så, fast snarare 40-45 minuter än en timme. lycka till!

Uffe sa...

Recept har inte alls samma skydd som annat. Det är helt fritt att skriva av recepten från böckerna. Det tveksmamma kommer när man citerar och om man har ett begrensat urval. Bara en bok får man inte presentera recept ifrån. Fyra böcker kan kanske räcka. Sedan kan man tycka att var och en kan köpa sig egna böcker om man vill gynna skribenter och producenter men du har rätt att skriva på din blogg enligt vad jag lärt mig vid Karlstrads Universitet av Dan Åkerlund. Vem har du som säger annorlunda (om jag nu skulle ha fel så är det bra att veta.)

Tack för den fina bloggen. Jag har läst lite här och där men har nu börjat systematiskt. Jag har bara hunnit till oktober 2007 men jag har satt min första surdeg idag, allt p.g.a. dig. Nyttig info att ha i bakhuvudet att Hedhs recept kanske inneåller för mycket mjöl.

/Uffe