torsdag, januari 10, 2008

Du har ett nytt meddelande

"Hej, Niklas Ekstedt heter jag ringer från Sveriges Television och vi håller på med ett matlagningsprogram som heter Niklas mat, jag vet inte om du känner till det … men i alla fall så har vi varit inne och tittat på din brödblogg och eh… vi skulle vilja göra ett reportage eller kanske till och med om du bakar lite bröd och vi gör ett reportage… Du kan väl slå mig en signal om du är sugen. Ha det bra, hej!"

Oj, vadå, hjälp! Baka i tv? Tänk om det inte jäser… kanske jag glömmer mjölet? Och där står jag med en platt deg i bunken och metallsmak i munnen medan Niklas, Mat-Niklas, med ett överseende leende tar sig vidare i programmet. Eller kan de trickfilma? Går det snett kanske producenten kan hasta iväg till Gateau och köpa ett bröd som de kan filma; tada! här kommer ett fint bröd ur Martins ugn!

Jag pratade i alla fall med Niklas i dag. Han satt på tåget och verkade snäll. Och ja. I februari kommer han. På ett Jamie Oliver-artat vis ska han ta sig hem hit till Stureby och så ska vi baka bröd. Tre till fem minuter tv ska det bli. Det här måste vara årets konsitgaste grej hittills. Konstigt, läskigt men ganska roligt.

Och så någonting helt annat: I går ringde jag så till Gateaus bageri och fick prata med bagaren Jens. Han berättade utförligt hur de bakar sitt underbara valnötsbröd (på hemsidan finns receptet, men det saknar beskrivning) och gav många bra tips. Inga hemligheter där inte. Jag ska naturligtvis berätta allt här, men det får bli till helgen, nu måste jag gå och göra lite tidning.

23 kommentarer:

Anonym sa...

Men vad roligt!! :)
Det kommer nog gå jättebra.
Oj, vad kul! Längtar efter att se det programmet.

Anonym sa...

Gratulerar.
Hoppas Du även får någon utmärkelse som matbloggare.
"Årets nykomling" t.ex

Anonym sa...

Gratulerar!!! Det blir nog jätte bra!!! Ta med också din nattjästa deg - så får ni lura med ficklampa vad händer i kylskåpet. Men hej, det kräver nog ett eget brödprogram!!!

Unknown sa...

Kul! Brukar inte kolla på det programmet man jag skall försöka se ditt avsnitt.

Anonym sa...

A´men va kul! Grattis! :)

Isabelle V sa...

Gud vad roligt! Jag kollar din blogg med spänning varje dag och har börjat baka som en galning tack vare dig!

Anne sa...

ÅH så kul! Både med svt och gateau! Ser fram emot valnötsbrödet, jag har bara gjort det som är med i deras brödbok.

Anonym sa...

Modigt!
Tips: Säg till Saltå Kvarn om de gör 2-kilos påsar med vetemjöl special så kan du displaya dom i TV.

Eva

Anonym sa...

Grattis, vad kul!

Anonym sa...

GRATTIS! Då får man till och med SE dig i action. Jag är världens brödoman och följer din blogg slaviskt. Ska försöka mig på Saltå Kvarns surdegsskola efter att ha läst dina erfarenheter av den.

Om du, mot förmodan, skulle vilja sälja lite av ditt bröd kan du hojta till. Jag bor i Uppsala, men reser med jämna mellanrum till Stockholm o fyller på förråden med bröd från lux. Så har du nåt över och vill tjäna något på det finns jag här med gapande mun.

Fortsätt blogga, du uppskattas mycket.

Martin Johansson sa...

Tack snälla ni för alla glada tillrop!

Anonym sa...

OJ, vad spännande och roligt!! :D Hoppas det går bra!

Stina sa...

Stort grattis, Marin! Jag har jättekul nät jag läser din blog och har blivt inspirerad att prova nya brödrecept.

Anonym sa...

Verkligen kul
Det går nog bra i TV.

Livet i träsket sa...

Vad glad jag blir! Oj vad kul att se det programmet. Du är bara bäst, blir så utmanad av alla dina recept! Go!

Anonym sa...

Hej Granne!
Har läst här lite ibland, nu har jag inspirerats så mycket att våra gamla bakböcker dammats av o i helgen blir det baka av på Graningegränd!!!

Häftigt med TV! Och håller verkligen med om Café bristen i området....


/Celi & din namne

Kurt sa...

Om du skall baka något som passar hos Mat-Niklas så är noga bara tyvärr hastbröd aktuellt!

Anonym sa...

Hej! Läser Rose´s recept: http://www.realbakingwithrose.com/2007/12/a_fabulous_new_bread_recipe_fo.html
Vad i all världen är vital wheat gluten?!? Och var kan man hitta den? Har du någon aning vad det är?

Martin Johansson sa...

tiv: Jag har aldrig provat att baka med tillsatt vetegluten, men poängen lär vara att brödet höjer sig bättre (som när man har ett riktigt poroteinrikt mjöl). Jag tror att det går att få tag på i hälsokostaffärer. (Jag läste någonstans att man kan tillsätta 10-35 gram per 1000 g mjöl.)

Johan sa...

Jag hittade förresten ett alternativ till att resa till Saltåkvarn för att handla deras vetemjöl special.

En kolega tipsade om att Vetekatten eventuellt kunde beställa hem mjöl därifrån, och det visade sig inte vara några problem. Min säck ska komma på måndag.

Dom bakar tydligen på det själva och hade inga problem att ta hem mjöl på beställning. Annars säljer dom bara dom vanliga småpåsarna med Saltåmjöl som man hittar lite här och där.

Vera sa...

Dubbelkul Martin.
Ser fram emot både recept och tv-program!
Lycka till!

Anonym sa...

Om du skall baka något som passar hos Mat-Niklas så är noga bara tyvärr hastbröd aktuellt!, sa Kurt

Ja hehe, han kommer sätta den där timern på 13 minuter som han brukr ;)

Anonym sa...

Fasen vad roligt!!!. Du är ju vår nya Surdegs-messias.När släpps din första brödbok?