tisdag, februari 05, 2008

Degen om dagen

Ibland är det inte optimalt att ha ett vanligt jobb. Man tar åtta och trettiotvåtåget in till stan där man spenderar dagen på kontor. Man ringer i telefonen, knapprar på datorn och har möten. Inget blir det bakat. Några gånger har jag övervägt att ta med mig en deg som behöver särskild omvårdnad till jobbet, men något har alltid stoppat mig.

Och det tycks inte finnas några genvägar om man vill göra en bra levain-deg. Jag försökte mig på en hastvariant i dag och hoppade över ett moment, men den jäste inget vidare. Så nu har jag börjat om med en liten, liten klick deg som förhoppningsvis är lagom att baka med framåt helgen.

En helt annan sak: Hörde ni om Nicole Kidman och baddräkten? Hon glömde sin baddräkt på ett badhus i Vänersborg när hon var i trakten för att spela in filmen Dogville, och nu ska den säljas till högstbjudande. Pengarna ska gå till att köpa kor till fattiga familjer i Indien. Historien påminde mig mig om att Mat-Niklas glömde sin scarf när de var här och filmade … Hmm, hur många kossor får man för Mat-Niklas scarf måntro?

13 kommentarer:

K sa...

Men vad håller du på med nu? Levainen till "det kanske bästa brödet" tog ju inte flera dagar att skapa.

Såg du förresten den här degen? En sådan skulle jag vilja lyckas göra någon gång.

Tänker åka till Saltå Kvarn i dagarna och köpa en stor säck av det starka mjölet. För det finns väl ännu inte att köpa i stan? Säg till om du vill att jag ska köpa med en säck till dig.

Jessica sa...

Sedan kan man ju på eget initiativ köpa t ex en get via action aid som de ger till t ex e n fattig familj i Indien. En get kostade 200 kr vid jul.

Martin Johansson sa...

K: Du har rätt, fast den degen måste man pyssla om rätt så ofta, så den är svår att få till mitt i veckan. Men det är en variant på den jag provar nu, med jästider anpassade till en nio-till-fem-vecka.

Vilken fin deg! En dag villl jag också ha ett bageri. En vacker dag.

... och du får gärna köpa en 10-kilospåse vetemjöl special till mig om du åker till Saltå! Mitt är helt slut. Hojta till om du åker.

Jessica: Bra tips!

Anonym sa...

Nä, nio till fem jobb är inge bra om man vill baka med surdegsgrund och bröd som skall pysslas med.
Jobbar man dessutom som jag lite oregelbundet och ibland kan jag inte riktigt planera när jag vill gå hem så är dt ännu svårare.
Mitt första surdegsbröd fick knasiga jästider men faktum är att så pass bra som det ändå blev ser jag fram emot nästa gång jag ska baka. Har en ny surdegsgrund på g. Den första blev för svag. Det gör stor skillnad när man börjar i glasburk från början. Hittade fantastiskt bröd på "Bagarstugan" i Norrköping i måndags...

Anonym sa...

Jag bjuder fyra levain för Mat-Niklas scarf!

Jessica sa...

Insiration om absolut hembakat och hemlagad italiensk mat från Ilva.
Här toskanskt bröd. I vedugn. Osaltat. Jäst 15 - 16 timmar :).

http://agliolio.blogspot.com/2008/02/toskanskt-brd.html

Anonym sa...

Ofta när man läser om bröd och brödbak står det mycket om vilket håll skarven ska vara vid jäsning och vid bakning. Jag blir inte riktigt klok på det. Vad gäller? Skarven upp elle ner vid bak? vad spelar det för roll?

Martin Johansson sa...

Uv: Ungfär så här skulle jag tro: Om man har skarven uppåt när brödet jäser kan hända att brödet faller isär i skarven och flyter ut, och det vill man ju oftast inte. Har man skarven uppåt när man gräddar brödet kan man få brödet att spricka snyggt av sig själv (det har jag dock sällan lyckats med, så oftast gräddar jag med skarven nedåt också…). Hängerumé? hej!

K sa...

Jessika: bröd utan salt är bröd från helvetet. Toskanskt bröd är en skam för smaklökarna och duger bara att suga upp sås med.

Jag fick lära mig att saltlösheten var en protest mot att kyrkostaten och påven lade extra skatt på salt, som de hade monopol på att sälja. Man tycker att toskanarna kunde sluta vara förnärmade vid det här laget.

.m. sa...

Bakade Det bästa med min egna aprikosjäst (Saltå ekologiska aprikoser funkade som bara den!) jag gjorde för några veckor sedan. Jäste fint i alla skeden av fördegen men sedan jäste det oväntat dåligt i både första och andra jäsningen. Hade egentligen gett upp brödet men det fullständigt exploderade upp i ugnen!

Brödet tredubblades i ugnen, vilket inte heller var så snyggt då de stora bubblorna alla samlades ganska högt upp i brödet. Tror kanske jag ska prova med varmare vatten i degen nästa gång för att få det att jäsa lite bättre från start. Det är ju uppenbarligen krut i jästen...

Jessica sa...

Jag gillar det inte heller men det möglar inte.

Anonym sa...

Jag har nu gjort en vildjäst som bubblade fint efter ca 5 dagar. Eftersom jag inte hade tid att baka när den var klar satte jag den i kylen. Till helgen skall det bli baka av, men jag undrar om du tar fram vildjästen kvällen innan du blandar till sur/fördegen eller blandar du den kall med mjölet??
Bakglad

Martin Johansson sa...

Bakglad: Jag tar den direkt från kylen. Man anväder så lite, så det spelar ingen större roll att den är lite kall.