torsdag, september 11, 2008

Stektermometerspecial

Vår digitala stektermometer gick sönder. Först trasslade den bara lite, något glapp i sladden, men till sist upphörde den att redovisa någon temperatur överhuvudtaget. Vi har en likadan på landet, fast silverfärgad, och det är lite trassel med den också faktiskt. På den måste man trycka jättejättehårt på knappen för att få igång alarmet.

Så vi köpte den här. Thermo-Timer. Den mäter visserligen temperaturen, men bara någon enstaka gång har jag fått alarmet att funka. Det är någn liten rackarns knapp på baksidan som man ska vippa fram och tillbaka beroende på om man vill mäta tid eller temperatur. Hopplös.

I somras när jag bläddrade i en mattidning, kanske Elle Mat, var det grill-special med Alexandra Zazzi. Hon hade en otroligt snygg stetermometer. En sådan vill jag ha! Det råkar inte vara någon som känner henne som kan fråga var hon fått tag i den?

Jag har förresten gjort en ramsa som handlar om en stektermometer. Jag brukar köra den för Ture. Så här går den:

För jag vet vad jag heter
jag heter Stektermometer
och jag kan mäta i köttet
och jag kan mäta i bröddet

Jag medger att den på pappret inte ser så märkvärdig ut, men om man framför den med sin bästa basröst och sitt största engagemang så är den en killer! Ture älskar den.

Apropå stektermometrar så har jag bytt färdig-temperatur. Tidigare bakade jag alla mina ljusa bröd tills de var 98° inuti, men nu har jag gått ner till sådär 94–96°. För ljusa bröd alltså. Lite mörkare bröd får 98° medan jag bakar riktigt grova rågmonster till 100°.

Det om stektermometrar.

20 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Martin!

Tack för din blogg som hjälpt mig komma igång med bakandet. Bättre än någon bok jag läst!

Känner tyvärr inte Alexandra. Men jag tror det var I DN Bostad som hon var med och grillade.

Jag har en digital stektermometer från Clas Ohlsson. Men jag har ännu inte lärt mig att programmera den. Så det blir till att bevaka den manuellt.

Måste berätta en rolig/dråplig historia där ett bröd är en ingrediens: I måndags tvingades tyvärr vår mittfältsklippa Micke uppsöka akuten med en fotfraktur efter en korpmatch med vårt lag, Mardrömselvan. http://mardromselvan.blogspot.com/
På akuten fick han bevittna vissa andra skadade personer, bland dem en kille som trodde att handleden var bruten. Men det visade sig att den bara var inflammerad av för mycket degknådande. Så se upp där ute - knåda med måtta

Lycka till med stektermometern

/ Johan

Ulla PE sa...

Jag började också baka mitt bröd enligt din stektermometermetod, men insåg sedan att klockan fungerar bättre för mig. Först 10 minuter i riktigt varm ugn, sedan 18 minuter på 225 grader. Och brödet blir perfekt!

Anonym sa...

Det är möjligtvis inte den här artikeln du tänker på:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1567&a=805283

En stektermometer från Teknikmagasinet blev annars bäst i test:
http://www.smartson.se/test/hushall/digital-mat-temperatur.htm

// anders

Anonym sa...

http://www.sttermo.se/sv/handinstrument/temperatur/snabbtermometer-1160.html

1160 finns också som gul för det är en sådan jag har i köket.

eller

http://www.sttermo.se/sv/handinstrument/temperatur/termometer-med-minmax-1170.html



mvh

Björn Bergqvist

Anonym sa...

Vi har en från IKEA, funkar bra förutom at lilla magneten på baksidan lossnade men är nu på plats mha lite lim.

Thea74 sa...

Känner inte Alexandra men här har du en mailadress: Alexandra@lastazione.se
Hon brukar vara hjälpsam och svara på de mest udda frågor iaf i hennes matspalt som finns i Göteborgsposten varje torsdag.

Anonym sa...

Apropå teknisk utrustning införskaffade jag igår en baksten - men inte vad eller var som helst. Jag begav mig nämligen till K-Rauta (byggvaruhuset alltså) och köpte den mest kompakta byggsten i storlek 40x40 centimeter jag kunde hitta. Passade p r e c i s i ugnen och första testresultatet visar tummen upp. Ett tips alltså till alla som går i bakstenstankar, men som inte vill lägga 500 spänn (plus flygfrakt från Gotland... :)). 78 spänn kostade min sten.

Eh... Kanske återkommer om den visar sig inte hålla måttet, men visst borde detta väl funka? (Hoppas den inte var impregnerad med nåt antiinsektsmedel...)

Anonym sa...

Termometer till bröd? Näe ju längre ju goare skorpa! ;-)

Unknown sa...

Harald, nej, torrt är tråkigt. Hög värme ger skorpan. Men visst, man klarar sig utan. bara att knacka i botten på brödet.

Samt det där med termometrar. Varför har de ingen av/på knapp? Varför alltid aktiva/påslagna? Har en trådlös som inköptes på impuls en gång, dumt de står ändå bredvid varandra de två delarna. Den ligger jämt och sänder sin temperatur till slavenheten som visar. Vilket ger att den äter batterier.

Stektermometrar gillar förövrigt inte vatten så väl. Börjar den glapp, ge inte upp, låt avkännaren torka några dagar så kanske den vaknar till liv igen.

Anonym sa...

Jag har en Anders Petter som jag är helnöjd med. Den kan man iof sig inte ställa in tid på men temperatur och den larmar när nådd temperatur nås.

Anonym sa...

Jag har samma och jag har heller aldrig fått alarmet att fungera! Förutom mitt i natten, några gånger, då den stått och pipit i sitt skåp, av någon anledning. Tänker varje dag att jag borde köpa en ny. Kanske är det dags nu...

Anonym sa...

Jag har också samma som er gamla och aldrig till fullo lyckats klura ut hur larmsystemet fungerar!
Digitalt- blaha! :)

Martin sa...

kul att du har så många kommentarer nuförtiden!

Jag har en sådan termometer som du, och min har också gått sönder, kanske det beror på att jag låter den sitta i bröd under hela baktiden?

Hursomhelst vågar jag inte det med min nya (eftersom tre av mina digitaltermometrar gått i sönder på kort tid) som ska vara en riktig kocktermometer och hette något speciellt, som jag glömt namnet på. Jag köpte den nya på Elctrolux home, kanske de har samma leverantörer på Electrolux home i Stureby?

Anonym sa...

intressant! =)

Martin Johansson sa...

Johan: Oj, det var sannerligen en dråplig historia! Inte visste jag att bakning var en sådan skadedrabbad … sport. Tur att jag har maskin.

Ulla: Fint! (fast hur lång tid ett bröd behöver beror ju också på storleken, ett stort bröd behöver ju mer tid än en liten fralla.)

Anders: Aha, fasen vad bra, där är den ju, med bild på termometern och all! Tack!

Björn: Wow, vilken supertermometer! Den ska jag kolla upp. Undrar just vad den kostar …

Magdalena: Så klart! Om någon gång ditt hjärta brister, laga det med Karlssons klister!

Thea74: Perfekt, tack! Har mailat Alexanra, vi får se om hon svarar …

Carl-Johan: Spännande! Vad var det för slags sten? Du får återkomma med en rapport!

Harald: Javisst, godare skorpa och torrare bröd :)

TomasR: Alla pratar om det att det bara är att knacka i botten, men jag tycker det är ganska svårt att avgöra … Men det är väl en träningssak.

Lotte: Den ska jag kika på, Anders Petter brukar ha fina saker också. Och fint ska det vara!

Anders: Japp, nu kan vara tid för en ny!

Jenny: Nä, den är knäpp!

Martin: En riktig kocktermometer låter bra. Ska kolla hos Electrolux.

Filibabba: … som bara den! hej!

Ingis sa...

Hur gör du med termometern? Ska den in i brödet direkt eller väntar man ett tag? Min är knäpp, visade på 300 grader låååångt innan den rekommenderade tiden var slut, en fysiskt omöjlighet när tempen i ugnen var drygt 200 grader.
/Ingis

Anonym sa...

Hallå igen!

Bara en kort kommentar om vad det var för baksten jag köpte. Tillverkaren heter S:t Eriks och det är en granitsten. Hur det hela ser ut ser du här (klipp ut och klistra in - lyckades inte html-tagga länken...):

http://a185.ac-images.myspacecdn.com/images01/56/l_468c13494a04a9f9ffa014f91be11c28.jpg

Kan varmt rekommendera en sådan lösning för den som i dessa bistrare ekonomiska tider vill uppgradera sin elugn för under hundralappen...

Återstår bara att trimma in baktemperaturerna - noterar att det är lätt att bränna bröden i botten om man kör med de gamla sedvanliga temperaturerna...

Anna-Karin sa...

carl-johan: vilket k-rauta köpte du den på? jag helgjobbar på k-rauta i mölndal och har aldrig sett att vi haft såna stenar... och jag kan inte hitta den på hemsidan heller. attans, för det vore ju perfekt om jag kunde köpa en med personalrabatt!

Anonym sa...

Hmm... Låter skumt. Men det var på K-rauta i Jönköping som jag köpte min.

Jag tror det var nummer åtta i pdf:en som man hittar här:

http://www.steriks.se/Skyltställgranit.pdf

Jag tror i och för sig att man kan köpa vilken liknande trädgårdssten som helst? Men jag ville ha en natursten och då blev det denna (finns ju en del betongvarianter, men dem var jag skeptisk till av nån anledning (de är dock mycket billigare så visar det sig att de funkar lika bra så...)).

Det som var finfint med stenen jag köpte var att den var väldigt slät på ena sidan, vilket väl är bra för kontakten mellan brödet och stenen, på nåt vis?

Anonym sa...

I seldom leave comments on blog, but I have been to this post which was recommend by my friend, lots of valuable details, thanks again.