torsdag, oktober 16, 2008

Wallraff i tysk brödfabrik

I senaste numret av Arena kan man läsa en fullkomligt vansinnig historia om en tysk brödfabrik vid namn Weinzheimer. Det är Günter Wallraff själv som wallraffat vid de löpande banden i den värsta av brödvärldar, och som berättar historien som får den som köper sitt bröd hos den tyska lågpriskedjan Lidl att tänka om. För alltid. Texten finns nog inte på nätet, så köp tidningen eller läs den på biblioteket.

Ett annat brödtips: Nästa helg, den 25–26 oktober, är det brödfestival på Historiska museet. Knasigt, men roligt!

Och så en sak till, apropå det ekologiska specialvetemjölet: I förmiddags pratade jag med Ica om deras eko-vete, och de lovade att det ska gå att få in till alla Ica-butiker, bara att säga till. Och så kan jag hälsa från Saltå kvarn att de för tillfället inte har några planer på att sälja sitt specialvete i mindre förpackningar än tiokilos, men att de lovar att tänka över saken. Jag sa att vi är många som skulle bli väldigt glada.

Just precis nyss plockade jag två stycken ganska knasiga rågsurdegsbröd ur ugnen. Är de goda ska jag berätta hur jag gjorde, för det var mycket enkelt och de passade att baka en vanlig jobbtorsdag. Nu: The Wire, andra avsnittet säsong två.

7 kommentarer:

Jessica sa...

Vad är den stora grejen egentligen med The Wire? Har aldrig riktigt förstått vitsen men vissa är verkligen stormförtjusta...

Anonym sa...

Heja Wallraff!
För den tyskspråkige finns detta inslag om Wallraff & brödfabriken på YouTube:
http://www.youtube.com/watch?v=eZVja9ySUi0
Annars finns en resumé av Arenas artikel på Dala-Demokratens hemsida:
http://www.dalademokraten.se/Opinion--Kultur/Kultur/Bojkotta-Lidl/

izza sa...

Hej hopp! Och vem dök oannonserat upp i den sprillans nyutgivna Mersmak om inte Martin själv!? Tyckte det såg ut som ett riktigt trevligt repotage! Skummade bara igenom det på jobbet, inte fått tidningen hem än.

Ha det bra och fortsätt med dina oerhört inspirerande brödinlägg!

//izza

Anonym sa...

Hej!
Nu kan jag läsa din blogg med renodlad glädje igen, assistenten är lagad! Det har kliat i bakfingrarna länge och ikväll kom de första bröden ur ugnen. Blev en variant på ditt bovetebröd, fast med 4-korns kross och dinkel... Helt fantasktist blev det och jag börjar äntligen få höjd o luft i bröden! Ja, du har i alla fall fått mig våga komponera egna bröd. TACK!
/Lotta

Ulla PE sa...

Historien om Wallraff fanns också (åtminstone i förkortad version) i GP. Jag har aldrig satt min fot på Liedl och får inte lust att göra det nu heller.

Däremot köper jag OCA:s ekologiska mjöl och bakar eget (surdegs)bröd!

Magnus sa...

En sak jag funderat på angående dom här inläggen är den där saltå kvarn säcken.

10kg är väl inte så mycket för en storbagare som du?

Det sista mjölet i den säcken är säkert ändå färskare än det första från ICA om dom maler på plats?

Men jag bor lite längre bort från saltå, så jag kör med ICA-eco

Anonym sa...

Cajsa Warg måste packa om Saltås specialvete för de säljer det i 2 kg-påsar.