lördag, februari 14, 2009

Med portabel vedugn på Côte d'Azur

Den här mannen lagar socca - en specialitet från Nice som man gör av en smet blandad på kikärtsmjöl, olivolja och vatten. Man häller smeten i en panna och gräddar den i en mycket het ugn i sådär fem minuter. Soccan är bara några millimeter tjock och påminner om omelett och pannkaka. Den serveras med salt och peppar och är mycket god.
Vi har snavat på den här trevliga socca-mannen två gånger; först på marknaden i vår egen by, senare i Vence. Jag hoppas han kommer nästa vecka igen, då ska jag köpa en portion för 2.30 euro.

10 kommentarer:

Fredrik Jansson sa...

Har också ätit hans socca -just i Vence förra våren.. mycket gott.
Tur att det är off-season, under turistsäsongen är de nog betydligt dyrare, i alla fall i Vence.

Kurt sa...

Man tycker att det borde bli lite kompakt och hårt, när det inte är något jäsmedel i? Kiäkärtsmjöl kostar ju annars inte speciellt mycket.

Anonym sa...

Jag brukar göra en variant på Socca med ett par ägg i för att få in luft. Jag serverar den som en matpannkaka med salami, nån god ost, lite gröna blad och massor av olivolja och salt.

Anonym sa...

Fantastisk sida du har!
Den gör mig lycklig. Jag har också gått i brödtankar länge. Allt trist bakeoff bröd gör mig galen!

Jag planerar också en kurs i Saltå. Vill lära mig allt!

Eftersom jag nu arbetar med trycksaker blev jag helt såld på typsnittet du använt: "Pain de Martin" Vilket är det?

Tack!
/Karin

Anonym sa...

Hmmmm - och när kommer Martin hem till Sverige igen? Borde han inte vara här nu och experimentera fram den ULTIMATA semlebullen? Säkert inte med surdeg, men någon sorts fördeg? Biga? Som jag har väntat!
Mina vanliga med ägg och kesella känns plötsligt lite.......simpla!

med nål och tråd sa...

Socca, det har jag aldrig smakat. Låter spännande. Av nån anledning så är alltid gott att äta på gatan tycker jag. Som nygräddade våfflor i Röros till exempel

Martin Johansson sa...

Kurt: Nix inget jäsmedel. En dag ska jag testa.

Karin: Kul att du uppskattar bloggen! Det är inget typsnitt i sidhuvudet, utan textat för hand av Stina Wirsén.

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Unknown sa...

Hej

Förutom att tacka tusen gånger för att mitt sug efter surdegsbakande äntligen tog fart efter flera års starter på dåliga recept som inte kan ge de där små svaren mitt emellan som man som nybörjare behöver. Lukt, utseende, konsistens, tips och trix - uttömmande är det enda rätta! Tack!

Nu ville jag bara tipsa om ett pålägg till Soccan. Rör ihop lite majonnäs (ca 1 dl) med lite sweet chili-sås (1-2msk) och ha i hyfsat mycket grovhackad färsk koriander! Lägg en liten klick av röran på en Socca-plätten och käka direkt i handen. Suveränt gott!

Jennifer sa...

Hej, jag befinner mig just nu i Nice för att studera franska. Jag har även skaffat jobb på den här skolan jag går på där jag bloggar om Frankrike, men mesta dels runtom området Nice. Socca är något jag ännu inte lyckats testa, men alla jag jobbar med har ätit det och säger att det är så otroligt gott. Då måste det vara på nissianskt vis, vilket ditt recept är, bra jobbat! :)