onsdag, december 15, 2010

Här finns vörten

Jag vill ha flytande vört i mina vörtbröd till jul. Man kan nog baka bra med pulvermix också, men det är inte samma sak. Och så brukar det vara roligt trassligt att få tag i den där svarta extraktet. Här är några bagerier där man får köpa med sig vört till det egna julbaket (ta med egen burk för säkerhets skull).

Stockholm: Brunkebergs bageri, Regeringsgatan 86 och Dalagatan 9; Bagargänget, Folkungagatan 136b; Brothaus Moberg, Erik Dahlbergsgatan 23 och Åkersberga; Æter- och Essencefabriken, Wallingatan 14. Göteborg: Cum pane, Mariagatan 17 och Alvar & Ivar, Kastellgatan 11. Glemminge: Olof Viktors, Österlensvägen 86. Lund: S:t Jakobs Stenugnsbageri, Klostergatan 10.

Ut å skaffa nu, så kommer recept på vörtbröd inom kort. (Och hojta till i kommentarerna om ni vet fler ställen där man får köpa, det är som ni förstår inte hela listan.)


32 kommentarer:

Pennelina sa...

Jag köper alkoholfritt vörteröl i Norge, men det blir kanske inte samma sak. Ska se om det finns någon bagare här ikring som har vört.


Kram!

Jesper sa...

Norrköping - Norells Hembageri

Daniel sa...

Uppsala: Forsa Hembageri, Dragarbrunnsgatan 35

Anders sa...

Cajsa Warg i Stockholm har flytande vört. Faktiskt halva priset jämfört med Eter-butiken. Fast Eter-butiken är så sjukt cool att jag går dit ändå.

Plus att kostnaden för flytande vört inte är det som kommer få Lyxfällan att knacka på dörren för att göra ett program.

Sven sa...

Vilka mängder flytande vört är det man ska handla?

Aje sa...

Jag tycker öl är gott i bröd. Kokar man ihop och reducerar en god öl så får man bra smak på brödet. Dock får man ju även en del humlearomer som man givetvis inte får om man använder vörtextrakt.

Men det tycker jag bara är ett plus. Pröva gärna med en julöl eller en smakrik porter.

Granberg

Sofia sa...

Jag har köpt på Hov's i Växjö och på det bageriet som ligger i Öjaby tror att jag fick betala tio kr för hundra gram i Öjaby :)

Carro sa...

I umeå, någon som vet?

Anonym sa...

I Malmö så köpte jag av Vendels på föreningsgatan 30 förra året. Men det var ganska dyrt.
/David

Martin Jonsson sa...

Jag undrar också efter i Umeå, vet någon om Nisses Conditori gör vörtbröd? Vörtmixen man kan köpa smakar ju inget alls, då gör jag hellre en egen kryddblandning.

Anonym sa...

ICA-affären i KODE har flytande vört. KODE ligger strax utanför Kungälv.

Robin sa...

Gävle - Bodins bageri

Hoppas receptet på vörtbröd kommer i helgen:)

Cupcakesfluffan sa...

ICA Focus i Göteborg har bakvört

Mikael Holmström sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
jonas sa...

I Uppsala så kan man köpa flytande vört på Forsa Hembageri. 40kr för en kaffemugg.

Anonym sa...

Vad är vört egentligen?

Unknown sa...

Hej, jag har två år i rad fått köpa flytande vört på ICA Maxi i Alingsås. Kanon!

När kommer receptet, tänkte baka idag.

Anonym sa...

Lyckades beställa från Annie Johnssons hembageri på Väster i Jönköping. Tror att det blir 30 kr för 4 dl.

Ninnie sa...

Halmstad?

Anne sa...

ditt tips på reduktionen av svagdricka fungerade förra julen och resterna blev ännu bätre i år...bättre vörtbröd har jag aldrig gjort.Har idag bakat småkakor efter Jan Hedh...INGET har funkat av honom.....stort tack till dig..det finns hopp

Fredrik sa...

Tycker det är väl dyrt av Forsa i Uppsala att ta ut 40 kr för 2 dl vört, vilket jag fick punga ut. Tror jag fick det för betydligt mindre förra året. Men visst, jag köper ju inte deras vörtbröd utan bakar eget, så de vill väl tjäna pengar på något sätt...

Anonym sa...

Å andra sidan kostar ju 1 liter svagdricka en del,reducerat blir det samma summa..40 kr är det värt ...om den är god..

Filip sa...

S:t Jacob i Lund säljer INTE flytande vört och verkade inte intresserade av att göra det heller.
Gick hundra meter och frågade på Patesseriet, här fick jag både leende och jakande svar! En halvliter gick på 50 kr, och Patesseriet fortsätter vara mitt favoritställe i Lund!

Baktakt sa...

Det är möjligt att Cum Pane i Göteborg säljer vört men de var inte speciellt intresserade av att sälja flytande malt till mig förra året. Jag skulle pröva lyckan hos Alvar & Ivar istället.

Unknown sa...

Om lokale bagar'n är en mört
så är det ändå inte kört,
i hemmabryggarn's hyllor finns det vört!



Undrar förresten hur det går att baka på vin- eller öl-jäst - kanske explosivt. :-)

Eskil sa...

Signe Bergkvist i Helsingborg har flytande vört. För ett leende och 40:- kronor fick jag 250 g. Ta med egen burk/flaska.

Baktakt sa...

Jag tar tillbaka mitt uttalande. Cum Pane i Göteborg säljer vört!

Christian Cronberg sa...

Helsingborg:

Schillers på Väla har 3-4 dl för 20 kr. Hjälpsamma och trevliga!

Se http://gottuteochinne.com/2010/12/04/flytande-vort/

God jul och gott bröd!
Christian

Henrik sa...

St. Jakobs stenugnsbageri i Lund tillhandahåller inte vört. Var inne och frågade efter flytande vört igår och fick beskedet att det tyvärr bara var ett rykte.

Eric sa...

Som hembryggare kan jag tipsa om humlegården. shop.humle.se, där kan man beställa både flytande maltextrakt, under 300 för 4kg får väl anses konkurenskraftigt jämfört med de priser som tidigare nämnts (Fast kanske är lite mycket för hemmabagaren? Passa på och brygg ert egna öl på resten! ;) ) och spraytorkad maltextrakt. Och som kommentar till Peters tidigare inlägg så jodå det går baka på öljäst också. Mitt försök gav dock inte riktigt den jäskraft som jag hade hoppats på, men förkulturen på råg och jäskaka från ölet var jätteaktiv i början.

Anonym sa...

Tempo livs i Kareby utanför Kungälv har alltid flytande vört vid jul :)

Anonym sa...

Bäst och billigast brukar vara att vända sig till närmaste bryggeri.